Blog Yang Memaparkan Isu Isu Semasa Yang Tular (Viral)

22 Ogos 2016

KL BUKAN MILIK KITA LAGI..


KUALA LUMPUR atau nama pendeknya KL, merupakan antara bandar raya terpenting di Asia Timur.

Bandar ini juga merupakan tempat terletaknya bangunan paling terkenal di seluruh dunia, iaitu KLCC. Bangunan pencakar langit setinggi 88 tingkat ini boleh dilihat di hampir keseluruhan KL, namun yang menjadi persoalan, sejauh manakah rakyat Malaysia memiliki metropolitan ini?

Pada sambutan Aidilfi tri lalu, pusat bandar Kuala Lumpur amat jelas telah dikuasai oleh warga asing untuk beberapa hari terutamanya sekitar KLCC, Bukit Bintang dan Jalan Tuanku Abdul Rahman. Di hampir kesemua stesen bas Rapid,

Komuter KTM dan LRT dipenuhi oleh kelompok ini terutamanya dari Bangladesh.

Di KL Sentral, laluan ke arah Pelabuhan Klang dan Rawang, jumlah warga asing didapati jauh lebih ramai berbanding warga tempatan.

Pada hari bekerja sebelumnya pun jumlah mereka sudah ramai, apatah lagi pada musim cuti.

Kita juga dapat melihat kedai-kedai yang seakan-akan milik warga asing semakin membiak di sekitar ibu negara seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Malah, warga-warga asing ini semakin berani membuka gerai di tepi-tepi jalan seperti tiada penguatkuasaan dikenakan ke atas mereka.

Dengan selamba mereka menjual beg, kasut, makanan, sirih dan rokok di kaki-kaki lima di Jalan Silang, Chow Kit dan kawasan-kawasan sekitarnya, sedangkan kita tahu warga asing tidak dibenarkan berniaga!

Jadi, bagaimana mereka ini dibenar menubuhkan syarikat dan berniaga tanpa sebarang sekatan serta pemantauan pihak berkuasa? Apa yang berlaku sebenarnya?

Dahulu mereka datang sebagai pekerja ladang dan buruh kasar. Tetapi sekarang, mereka meraih kekayaan berganda dengan membuka perniagaan.

Mereka berniaga macam-macam barang. Warga asing ini juga sudah berada dalam lot-lot kedai, pasar minggu dan pasar malam.

Mereka menguasai perniagaan borong dan runcit serta hidup senang-lenang. Daripada sekecilkecil perniagaan hingga sebesarbesarnya. Tinjaulah sendiri di sekitar KL.

Selepas menguasai jalan-jalan dan perniagaan, warga asing ini akan menarik ribuan lagi dari negara mereka sehingga mereka boleh mewujudkan koloni mereka sendiri di kawasan tertentu. Jumlah mereka terus membesar.

Sekarang kita tidak berasa seperti berada di Malaysia lagi jika berjalan kaki di banyak tempat di KL. Umpama berada di Dhaka, Islamabad, Yangoon atau Jakarta, kenapa perkara ini boleh terjadi.

Adakah berlakunya unsur rasuah di mana-mana? Melalui laporan khas Sinar Harian, pelbagai keluh kesah terutamanya pihak persatuan peniaga kecil dan penjaja KL didengari mengenai isu warga asing yang terus menguasai KL tanpa ada penyelesaiannya.

"Orang kita sendiri pun sukar untuk mendapatkan lesen perniagaan, inikan pula warga asing'. Inilah yang sering bermain di fikiran, namun apa yang dilihat adalah sebaliknya.

Akhirnya, ribuan peniaga tempatan keluar dari ibu negara ini dan membiarkannya dikuasai warga asing kerana tidak tahan dengan persaingan dan kesal dengan apa yang berlaku.

Persoalannya, berapa juta sebenarnya warga asing di Malaysia?Apa kata pak pak menteri dalam isu keselamatan dan kedaulatan negara?
Share:

0 comments:

Page Views

Viral Vision Media Co.. Dikuasakan oleh Blogger.
Propellerads

FEMES BLOG

KISAH SERAM !

TONTON INI