Blog Yang Memaparkan Isu Isu Semasa Yang Tular (Viral)

30 Oktober 2017

KERAJAAN MALAYSIA BAKAL PUTUSKAN HUBUNGAN DIPLOMATIK DENGAN KOREA UTARA?


Malaysia sedang mempertimbangkan untuk menutup kedutaannya di Pyongyang, Korea Utara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia pada masa ini telah memperkenalkan visa kepada rakyat Korea Utara yang mahu ke negara ini.

"Mengenai keadaan di Semenangjung Korea, kedua-dua negara (Malaysia dan Amerika Syarikat) telah menyatakan kebimbangan di atas keselamatan dan keamanan di rantau Asia Pasifik yang diancam oleh tindakan Korea Utara yang menjalankan program ujian nuklear dan ujian peluru berpandu balistik.

"Saya telah menyatakan Malaysia telah mengambil langkah untuk mematuhi kesemua resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang berkaitan dengan Korea Utara antaranya untuk mengurangkan bilangan pegawai diplomatik Korea Utara.

"Malaysia juga sedang mempertimbangkan hubungan dengan Korea Utara dari aspek termasuk hubungan diplomatik, politik dan ekonomi. Malaysia sedang mempertimbangkan untuk menutup Kedutaan Besar Malaysia di Pyongyang dan memindahkan ke Beijing.

"Malaysia juga kini telah memperkenalkan visa untuk kemasukan warganegara Korea Utara ke negara ini," katanya ketika menjawab soalan tambahan yang dikemukakan Datuk Seri Tiong King Sing (BN-Bintulu).

Tiong sebelum itu meminta Perdana Menteri menyatakan apakah hasil lawatan kerja Perdana Menteri ke Amerika Syarikat pada September lalu dan apakah kejayaan yang telah dicapai melalui lawatan tersebut.

Ketegangan antara Malaysia dan Korea Utara tercetus berikutan pembunuhan Kim Jong Nam, abang pemimpin negara itu Kim Jong Un, di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) pada 13 Februari lepas.

Pergeseran diplomatik timbul apabila Duta Korea Utara Kang Chol membuat tuduhan tidak berasas terhadap Malaysia mengenai cara negara ini mengendalikan kes itu yang mengakibatkan Malaysia mengisytiharkan beliau sebagai 'persona non grata' dan mengusirnya keluar.

Kang Chol meninggalkan Kuala Lumpur pada 6 Mac.

Korea Utara bertindak balas dengan mengusir Duta Besar Malaysia di Pyongyang, Mohd Nor Azrin Md Zain.

Pada 7 Mac, Pyongyang menghalang rakyat Malaysia meninggalkan negara itu dan Kuala Lumpur mengambil tindakan sama ke atas warganegara Korea Utara yang berada di negara ini.

Malah, Datuk Seri Najib mengumumkan kesemua rakyat Malaysia yang dihalang daripada meninggalkan Korea Utara dibenarkan pulang ke tanah air.

Selain Mohd Nor Azrin sekeluarga, empat lagi rakyat Malaysia terbabit ialah pembantu peribadi kepada Duta Besar Noor Saaidah Jamaluddin, 29 dan suaminya Mohd Radzuan Othman, 29 serta bayi mereka Mohamad Radhiy yang berusia lapan bulan; dan pembantu tadbir S. Nirmala Malar Kodi, 45.
Share:

0 comments:

Page Views

Viral Vision Media Co.. Dikuasakan oleh Blogger.
Propellerads

FEMES BLOG

KISAH SERAM !

TONTON INI