Blog Yang Memaparkan Isu Isu Semasa Yang Tular (Viral)

15 Februari 2016

NAMANYA PYGMY MARMOSET


BAGI meraikan tahun monyet sempena sambutan Tahun Baru Cina, golongan kaya warga China sanggup menghabiskan beribu-ribu dolar untuk membeli pygmy marmoset sebagai haiwan peliharaan.

Dikenali sebagai spesies monyet paling terkecil di dunia, pygmy marmoset dijual secara haram pada harga AS$4,000 (RM16,000) kepada warga China yang sekadar mahu memilikinya atas dasar trend atau hobi.

Berat pygmy marmoset dikatakan lebih ringan dari sebuah telefon pintar iPhone serta digelar sebagai thumb monkeys (monyet ibu jari) kerana saiznya yang sebesar ibu jari manusia.

Difahamkan, memiliki haiwan itu merupakan satu trend, dengan rata-rata masyarakat di China menganggap monyet kecil itu sebagai satu hadiah yang paling lumayan bagi tahun ini.

Tetapi menurut portal People's Daily, tindakan tersebut merupakan satu isu besar kerana walaupun pygmy marmoset dikenali sebagai haiwan yang comel, ia merupakan spesies terancam. Ia juga tidak berasal dari China. 

Monyet kecil itu biasanya ditemui di Amerika Selatan seperti di hutan Amazon, dan itu bermakna setiap seekor akan dipindahkan dari habitat asalnya untuk dijual sebagai haiwan peliharaan.

Menurut seorang pakar, proses pemindahan itu akan memberi tekanan yang serius kepada haiwan tersebut, sehingga boleh menyebabkan kematian.

Pygmy marmoset juga memerlukan penjagaan khas, perhatian dan perlu dipantau sepanjang masa bagi memastikan kelangsungan hayat dan spesiesnya.

Oleh itu, orang ramai diseru untuk tidak membeli monyet itu secara haram kerana ia hanya akan membahayakan spesies berkenaan.
Share:

0 comments:

Page Views

Viral Vision Media Co.. Dikuasakan oleh Blogger.
Propellerads

FEMES BLOG

KISAH SERAM !

TONTON INI